Renault 5 Turbo 3E, legenda powraca w postaci pierwszego elektrycznego „minisupersamochodu”

renault5turbo.jpg

  • Nowoczesny, elektryczny restart legendarnych Renault 5 Turbo i Turbo 2 z lat 80., Renault 5 Turbo 3E ucieleśnia ducha innowacyjności, śmiałości i rywalizacji marki.

  • Teraz, w towarzystwie marki Alpine i jej doświadczenia w opracowywaniu sportowych i ekskluzywnych modeli elektrycznych, Renault wskrzesza legendę wokół R5 Turbo w postaci prawdziwie elektrycznej rakiety kieszonkowej, charakteryzującej się żywiołowym designem, niestandardową platformą i innowacyjnymi silnikami w kołach o mocy 540 KM.

  • Wyjątkowa zwinność, zapierające dech w piersiach osiągi i spektakularne drifty zapewniające prawdziwe emocje z jazdy: Renault 5 Turbo 3E oferuje wyraz czystego sportowego ducha przy długości zaledwie 4 metrów, tworząc nową klasę pojazdów: „mini-supersamochody”

  • Dzięki architekturze 800 V Renault 5 Turbo 3E maksymalizuje także wydajność ładowania. Moc ładowania prądem stałym wynosząca 350 kW oznacza, że można naładować akumulator od 15 do 80% w zaledwie 15 minut.

  • Podobnie jak najbardziej ekskluzywne modele na rynku, Renault 5 Turbo 3E będzie można w dużym stopniu dostosować do indywidualnych potrzeb, zarówno pod względem nadwozia, jak i wykończenia wnętrza. Klienci będą mogli łączyć szeroką gamę wariantów, aby stworzyć swój własny, niepowtarzalny samochód.

  • Renault 5 Turbo 3E pojawi się w salonach w 2027 roku w limitowanej serii 1980 egzemplarzy, wszystkie numerowane. Rezerwacje zostaną otwarte w ciągu najbliższych kilku tygodni.

 

 

„Bestialskość samochodu zbudowanego do rajdów, driftu i jazdy na torze, przystosowana do jazdy po drogach”. W tych kilku słowach podsumowano założenia rozwoju i inżynierii Renault 5 Turbo 3E. Ten spektakularny model elektryczny, najmocniejszy i najbardziej zaawansowany samochód drogowy Renault w historii, ucieleśnia ducha marki Renault oraz jej pasję do sportu i rywalizacji.

Renault 5 Turbo 3E wznawia kultowe dziedzictwo Renault 5 Turbo i Turbo 2 z 1980 roku, dwóch demonów prędkości, które zaznaczyły się w swoich czasach swoim i tak już żywiołowym charakterem, duchem innowacyjności oraz imponującymi osiągami rajdowymi. Były to pierwsze francuskie modele wyposażone w turbodoładowany silnik benzynowy – technologię, którą Renault właśnie z sukcesem wprowadziło w Formule 1 i która jest obecnie bardzo poszukiwana jako samochody kolekcjonerskie.

Ale Renault 5 Turbo 3E to także coś więcej. To coś więcej niż tylko modyfikacja kultowego modelu, zmodernizowanego, innowacyjnego, elektrycznego, a nawet bardziej żywiołowego i mocniejszego niż jego poprzednicy, która potwierdza swoją tożsamość jako pierwszego w nowej klasie pojazdów: minisupersamochodów. Podobnie jak większe pojazdy, może pochwalić się imponującymi specyfikacjami technicznymi (540 KM, 0-100 km/h w mniej niż 3,5 sekundy, nadwozie z włókna węglowego itp.), oferując jednocześnie wysoki poziom dostosowania, aby spełnić wszystkie wymagania. Co więcej, minimalny stosunek długości do szerokości wynosi 2,01, co plasuje go w tej samej lidze co supersamochód, ale w kompaktowym formacie hot hatcha.

Zbudowany na niestandardowej platformie dostosowanej do jego ambicji i osiągów, Renault 5 Turbo 3E to minisupersamochód, który zajmuje pozycję obok elektrycznego Renault 5 E-Tech (samochód miejski) i Alpine A290 (sportowy samochód miejski) Grupy Renault, stosując w ten sposób formułę znaną już w latach 80. z Renault 5, Renault 5 Alpine i Renault 5 Turbo: odważny wizerunek i mocne referencje Renault w połączeniu z duchem konkurencyjności i wiedzą Alpine.

Jednocześnie pojawiają się inne uzupełniające się siły, takie jak Ampere w zakresie oprogramowania i architektury elektronicznej oraz Mobilize w zakresie ładowania dwukierunkowego (V2L i V2G), a także szereg usług ułatwiających jazdę elektryczną: Mobilize Smart Charge, Mobilize Charge Pass oraz funkcja Plug & Charge. Niektórzy partnerzy przekazali także swoją wiedzę i know-how w zakresie kluczowych komponentów, takich jak silniki w kołach i nadwozie z włókna węglowego. W ten sposób Renault 5 Turbo 3E w pełni wykorzystuje transformację Grupy Renault, napędzaną planem Renaulution.

„Tworząc nową kategorię elektrycznych minisupersamochodów wraz z Renault 5 Turbo 3E, marka Renault po raz kolejny demonstruje pasję, ducha śmiałości i innowacyjności, które zawsze ją napędzały. Ten żywiołowy, ekscytujący model obiecuje najlepsze osiągi i wrażenia przy zaledwie 4 metrach długości, co jest niespotykane na rynku. Dzięki temu samochodowi Renault w dalszym ciągu sprawia, że pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej pożądane, jeszcze bardziej zwiększając swoje możliwości dostarczania rozwiązań spełniających każdą potrzebę i każde pragnienie”.

Fabrice Cambolive, dyrektor generalny marki Renault

Żywiołowy design zapewniający sportowy i zwinny charakter

Z zewnątrz Renault 5 Turbo 3E ma wyglądać jak supersamochód: żywiołowy – o czym świadczą wydatne przedłużenia zderzaka i tylnego błotnika – a jednocześnie nie stroniący od dążenia do sportowego charakteru, zwinności i zoptymalizowanej aerodynamiki. W pojeździe elektrycznym, obok masy, kluczową rolę w wydajności pojazdu odgrywa aerodynamika.

Konstrukcja Renault 5 Turbo 3E jest w naturalny sposób inspirowana oryginalnymi Renault 5 Turbo i Turbo 2. Kilka cech i cech charakterystycznych, takich jak tylne światła i lusterka boczne, można rozpoznać po najnowszym elektrycznym Renault 5 E-Tech, ale główną ideą projektu było ożywienie kultowego dziedzictwa tych dwóch modeli z lat 80. XX wieku, przy użyciu najnowocześniejszych technologii, aby zaprezentować jego nowoczesność i zoptymalizować osiągi. Jest to koncepcja retrofuturystycznego designu zastosowana już w Renault 5 i Renault 4, odnowionym jako elektryczne Renault 5 E-Tech i elektryczne Renault 4 E-Tech.

„Reinterpretacja legendarnych Renault 5 Turbo i Turbo 2 to śmiałe wyzwanie. Zachowaliśmy ich żywiołowość i ducha wyścigów, jednocześnie integrując nowoczesne technologie i zoptymalizowaną aerodynamikę na potrzeby ery pojazdów elektrycznych. Każda linia, każda objętość wyraża równowagę między osiągami i charakterem. Renault 5 Turbo 3E to więcej niż hołd, to maszyna wrażeń i emocji, którą każdy może w nieskończoność spersonalizować”.

Gilles Vidal, wiceprezes ds. projektowania, Renault i Ampere

Aby ożywić bazę genetyczną oryginalnych Renault 5 Turbo i Turbo 2, Renault 5 Turbo 3E zbudowano na nowej platformie ze specjalnie opracowaną architekturą napędu na tylne koła. W porównaniu z elektrycznym Renault 5 E-Tech (3,92 m długości i 2,54 m rozstawu osi) przednia szyba została przesunięta do tyłu, a rozstaw osi powiększony (2,57 m), aby uzyskać naprawdę spektakularne wymiary (4,08 m długości, 2,03 m szerokości i 1,38 m wysokości), które podkreślają wyrafinowane linie. Na przykład słupek szyby przedniej wydaje się topić w kierunku przednich kół. Przy tych wymiarach Renault 5 Turbo 3E ma długość samochodu miejskiego przy szerokości supersamochodu. Dzięki swoim połączonym osiągom stworzył kategorię „mini-supersamochodów”.

Z przodu Renault 5 Turbo 3E zachowało ten sam układ, co jego poprzednicy: kwadratowe reflektory – teraz w technologii LED – zespolone z krawędzią maski, wąska listwa z trzema środkowymi sekcjami i dwoma dodatkowymi kwadratowymi światłami, pierwotnie światła dalekiego zasięgu, teraz zastąpione światłami do jazdy dziennej LED.

Aerodynamiczny rozdzielacz biegnący wokół przedniego zderzaka i duży wylot powietrza na masce pomagają zoptymalizować siłę docisku, zapewniając idealną równowagę między przodem i tyłem. Aby zmaksymalizować efektywność przepływu powietrza, wloty po bokach zderzaka kierują powietrze przed koła, natomiast boczne wloty na tylnych błotnikach kierują strumień powietrza pod światła, za pojazdem. Mamy tutaj na myśli wyższe boczne czerpaki powietrza. Dolne boczne czerpaki chłodzą hamulce. Lewa łyżka skrywa również klapę załadowczą.

Z boku charakterystyczne obramowanie otacza słupki przedniej szyby i linię dachu kabiny, łącząc się z tylnym spojlerem, nawiązując do oryginalnych Renault 5 Turbo i Turbo 2. Aerodynamiczny rozdzielacz przecina nadwozie pomiędzy dwoma tylnymi światłami. Pod zderzakiem znajduje się dyfuzor, którego wydajność jest maksymalizowana dzięki konstrukcji zderzaka, rozciągającego się na zewnątrz po obu stronach.

Renault 5 Turbo 3E to w zasadzie dwudrzwiowy, dwumiejscowy pojazd, który pod przedłużeniami błotników kryje 20-calowe koła z silnikiem elektrycznym. Cała elektronika mocy znajduje się pomiędzy nimi, natomiast akumulator umieszczono pod podłogą. Taka architektura uwalnia mnóstwo miejsca w bagażniku na bagaż – co jest wyjątkową propozycją dla tak sportowego pojazdu – przy jednoczesnym obniżeniu środka ciężkości.

Architektura techniczna poświęcona ultra wydajności

Podobnie jak elektryczne Renault 5 E-Tech, Renault 5 Turbo 3E zostało opracowane w oparciu o platformę i architekturę dedykowaną pojazdom elektrycznym, aby osiągnąć najwyższy poziom wydajności bez kompromisów. Celem było uczynienie pojazdu możliwie najlżejszym, zapewniającym niezrównaną zwinność i prędkość, zgodnie ze standardami supersamochodów, tj. od 0 do 100 km/h w mniej niż 3,5 sekundy.

"Renault 5 Turbo 3E to dla firmy Alpine fantastyczna okazja, aby zademonstrować swoją wiedzę w zakresie inżynierii, architektury i rozwoju elektrycznych samochodów sportowych, a wszystko to zaprojektowane w celu zwiększenia wrażeń z jazdy. Aby sprostać bardzo ambitnym specyfikacjom tego „restomoda” inaugurującego kategorię minisupersamochodów i wyposażyć go w najnowocześniejsze i innowacyjne technologie, nie szczędziliśmy wydatków, opracowując specjalną platformę i światową premierę tych 540-konnych silników w kołach, umożliwiających Czas przyspieszania od 0 do 100 km/h wynosi około 3 sekundy. Podwozie zostało skalibrowane tak, aby zapewniać takie same wrażenia z jazdy jak poprzednio, a przede wszystkim zapewnić przyjemność z jazdy.

Philippe Krief, dyrektor generalny marki Alpine i dyrektor ds. technicznych Grupy Renault

Zadanie to powierzono firmie Alpine, której inżynierowie zdobyli specjalistyczną wiedzę w zakresie elektrycznych samochodów sportowych w modelach A110 E-ternity, A290 i A390. Inżynierowie opracowali dedykowaną platformę aluminiową, która może dostosować się do dowolnej architektury. Jeśli chodzi o układ napędowy, zdecydowano się na silniki montowane z tyłu w kołach (architektura napędu na tylne koła), co dało czterokrotną korzyść:

  • ogromny moment obrotowy 4800 Nm;

  • jeszcze większa natychmiastowa moc niż w przypadku konwencjonalnego silnika elektrycznego – efekt podobny do turbosprężarek z przeszłości, ale bez opóźnienia;

  • znaczne oszczędności masy i miejsca na tylnej osi;

  • zwinność zwiększona dzięki oddzielnemu sterowaniu dwoma silnikami.

Akumulator jest umieszczony pod podłogą, co obniża środek ciężkości i pozwala inżynierom Alpine odpowiedzialnym za tuning i zawieszenie w pełni rozwijać swoje pomysły na samochód, osiągając maksymalną zwinność, zapierające dech w piersiach osiągi i spektakularne możliwości driftu (z dedykowaną funkcją wspomagania driftu i pionowym hamulcem ręcznym w stylu rajdowym), zapewniając prawdziwe emocje z jazdy. Z tego samego powodu nadwozie pojazdu wykonano z włókna węglowego – mocnego i lekkiego materiału.

Renault 5 Turbo 3E waży łącznie nie więcej niż około 1450 kilogramów, łącznie z akumulatorem 70 kWh. Dzięki układowi napędowemu o mocy 540 KM (2 x 200 kW) może poszczycić się wyjątkowym stosunkiem mocy do masy wynoszącym 2,7 kg/KM, podobnym do osiąganego w kultowych supersamochodach. Oczekiwany czas od 0 do 100 km/h poniżej 3,5 sekundy i zasięg ponad 400 km na drodze (łączny zasięg WLTP do homologacji). Pełne ładowanie akumulatora AC przy użyciu wbudowanej ładowarki o mocy 11 kW zajmuje około ośmiu godzin.

W przypadku bardziej sportowej jazdy na torze Renault 5 Turbo 3E będzie w stanie pokonać kilka gorących okrążeń z prędkością maksymalną do 270 km/h, a następnie rozpocząć szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 350 kW, dzięki architekturze 800 V. Ładowanie akumulatora od 15 do 80% zajmie zaledwie 15 minut. Podczas wyprzedzania przycisk na kierownicy zapewnia zwiększenie mocy. Kolejny przycisk umożliwia ustawienie czterech poziomów hamowania regeneracyjnego. Wreszcie w trybie MULTI-SENSE dostępne będą cztery tryby jazdy: Snow, Regular, Sport i Race, które obejmują również funkcję wspomagania driftu.

Sportowe, połączone wnętrze

Wnętrze będzie wyrażało sportowy charakter, z kubełkowymi siedzeniami i sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa, komponentami wykonanymi głównie z włókna węglowego w celu zmniejszenia masy pojazdu oraz materiałami najwyższej jakości, takimi jak Alcantara na siedzeniach i desce rozdzielczej. Pionowy hamulec ręczny w stylu rajdowym doda wykończenia tej doładowanej atmosferze.

Zwrócone w stronę kierowcy ekrany OpenR o przekątnej 10,1 i 10,25 cala będą wyświetlać informacje dotyczące jazdy, nawigacji i multimediów za pośrednictwem interfejsu inspirowanego deską rozdzielczą oryginalnych Renault 5 Turbo i Turbo 2, zapewniając jednocześnie nowoczesne wrażenia z jazdy połączone z siecią, jakich można oczekiwać od pojazdu dopuszczonego do ruchu drogowego, nawet o sportowym charakterze. Pod tym względem system OpenR Link z wbudowanym Google, zastosowany już w Renault 5 i Renault 4 E-Tech electric, zaoferuje dostęp do szerokiej gamy usług Google, stale aktualizowanych na przestrzeni miesięcy i lat. Obejmują one Mapy Google, które pozwalają kierowcom planować podróż, a także zaplanować ładowanie do miejsca docelowego.

W pełni konfigurowalna kolorystyka

Renault 5 Turbo 3E będzie dostępne w różnych kolorach nadwozia i wnętrza, niektóre nawiązujące do historycznych barw Renault 5 Turbo i Turbo 2, np. Czerwony granat spotykane w modelach produkcyjnych lub w żółto-biało-czarnych barwach wyścigowych modelu rajdowego „Tour de Corse 1982”. Dostępne będą również nowe opcje „dżentelmena kierowcy” lub współczesne opcje malowania.

Jednocześnie klienci otrzymają szeroki wybór opcji personalizacji, począwszy od nadwozia po wykończenie wnętrza (fotele, deska rozdzielcza, panele drzwi, konsola środkowa itp.). Razem z projektantami Renault będą mogli łączyć warianty, aby stworzyć swój własny, naprawdę wyjątkowy pojazd.

1980 ponumerowanych egzemplarzy

Wyjątkowy pojazd dla wymagających klientów wymaga wyjątkowego podejścia marketingowego! Jako uprzywilejowani partnerzy, dealerzy rezerwujący samochód będą partycypować w jego prefinansowaniu, zgodnie z zasadą „finansowania z góry”. Prawdziwie zbiorowy wysiłek, obejmujący także klientów.Renault 5 Turbo 3E będzie dostępny na kilku kluczowych rynkach, w tym w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Japonii i Australii, w 1980 egzemplarzach – na cześć roku, w którym wprowadzono na rynek oryginalne Renault 5 Turbo – przy czym każdy egzemplarz będzie numerowany. Klienci będą mogli wybrać swój numer podczas składania zamówienia. Rezerwacje zostaną otwarte w nadchodzących tygodniach, a pierwsze dostawy będą miały miejsce w 2027 roku.

Karta danych technicznych

Wymiary i waga

Długość: 4,08 m
Szerokość: 2,03 m
Wysokość: 1,38 m
Rozstaw osi: 2,57 m
Prześwit: 118 mm
Waga: 1450 kilogramów

Platforma

Platforma elektryczna szyta na miarę
Architektura 800 V

Zespół napędowy i akumulator

Elektryczne silniki w kołach z tyłu 2 x 200 kW (540 KM / 4800 Nm)
Bateria litowo-jonowa o pojemności 70 kWh
Zasięg WLTP do 400 km

Ładowarki

11 kW AC dwukierunkowy (czas ładowania AC 0-100%: 8 godzin)
350 kW DC (czas ładowania DC 15-80%: 15 min)

Wydajność

0 do 100 km/h: < 3,5 sek
Prędkość maksymalna: 270 km/h (na torze)