Renault 5 E-Tech electric: elektryczna ikona popu i Renaulucji

r5a.jpg

Renault 5 E-Tech electric: elektryczna ikona popu i Renaulucji

Czy jest coś lepszego niż ikona popu, która wprowadziłaby samochody elektryczne do europejskiego mainstreamu?

Renault 5 było samochodem wyjątkowym, słynącym z awangardowego designu, wszechstronności i oszczędności paliwa. Odpowiadało na wyzwania swoich czasów dla milionów rodzin, reagując na szok naftowy, zmianę stylu życia i potrzebę posiadania drugiego samochodu. Kontynuując to niezwykle nowoczesne dziedzictwo, Renault 5 E-Tech electric stanowi odważną odpowiedź na wyzwania społeczne i środowiskowe naszych czasów – trzeźwość energetyczną, zrównoważony rozwój i niewielki ślad węglowy.

Dzięki urzekającej konstrukcji, elektrycznym i cyfrowym funkcjom, zapewniającym funkcjonalność i zabawę oraz systemowi produkcji o obiegu zamkniętym, który jest zarówno lokalny, jak i odpowiedzialny – ma wszystko, czego potrzeba, aby ustanowić nowy standard dla samochodów miejskich w zakresie transformacji energetycznej.

„Niektóre produkty są magiczne. Nie potrzebujesz niekończących się dyskusji; wszyscy zawsze zgadzają się co do tego, co należy zrobić. I po prostu to robią. Nie ma bezwładności. Kiedy firma ożywia samochód, który pozostawił tak wspaniałe wspomnienia, wlewa w niego ogromną ilość miłości. Jest to coś, co zawsze rokuje na przyszłość, ponieważ jest doceniane przez klientów. Widzą miłość, która włożona jest w ten samochód.”

Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault
Cytat z „R5, niezwykła historia”

Samochód nowej generacji zrodzony z Renaulution

Renault 5 E-Tech electric to samochód inny niż wszystkie. Dla Grupy Renault reprezentuje strategię odbudowy Renaulution, a także odnowę przemysłową i elektryczną zmianę tej kultowej marki.

Model produkcyjny, opracowany dzięki innowacyjnym metodom pracy, ma całą magię i urok samochodu pokazowego. Został opracowany w ciągu zaledwie trzech lat, w porównaniu ze zwykłymi czterema. Wyposażony w technologię elektryczną i cyfrową, w całości jest wyprodukowany we Francji. Jego cena jest również konkurencyjna, zaczynając się od około 25 000 euro.

Aby osiągnąć ten wynik w segmencie małych, niedrogich samochodów miejskich, Grupa wykorzystała pełen zakres wiedzy specjalistycznej, a w szczególności Renault, Ampere, podmiotu Grupy Renault specjalizującego się w pojazdach elektrycznych i oprogramowaniu, oraz Mobilize.

W przypadku tego projektu Grupa oparła się na swojej nowej, wielospecjalistycznej organizacji, utworzonej, aby dotrzymać kroku zmianom technologicznym w tym sektorze poprzez elastyczne, innowacyjne i wydajne podejście. Na przykład Ampere zapewniło Renault niezaprzeczalną przewagę konkurencyjną dzięki szybkiemu rozwojowi oryginalnej platformy dedykowanej małym pojazdom elektrycznym, wraz z silnym europejskim ekosystemem przemysłowym. W rezultacie Renault jest w stanie opracować nową gamę atrakcyjnych pojazdów elektrycznych, na czele której stoi dziś elektryczne Renault 5 E-Tech electric.

Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault:

„Renault 5 E-Tech electric to samochód inny niż wszystkie. Jego premiera zbiega się z zasadniczym przejściem milionów Europejczyków w kierunku nowej mobilności, która jest elektryczna, połączona i zrównoważona. Zapoczątkowało to także przekształcenie Grupy Renault w firmę motoryzacyjną nowej generacji.

Aby opracować ten samochód we Francji w ciągu zaledwie trzech lat, zgodnie z najwyższymi standardami technologicznymi, wszystkie nasze decyzje musiały mieć charakter przełomowy, a nasza organizacja możliwie najbardziej elastyczna. Jako pierwsi postawiliśmy na w pełni elektryczną platformę dla małego europejskiego samochodu, aby zoptymalizować koszty w całym łańcuchu wartości, przenieść nasz ekosystem przemysłowy… Tylko kultowy samochód mógł w ten sposób zjednoczyć nasze zespoły i stworzyć przesunąć igłę do wewnątrz.

W obliczu znaczących zmian w naszej branży, samochód ten toruje nową drogę Renault. Leży w sercu bitwy o wymyślenie na nowo europejskiego przemysłu w obliczu konkurencji ze wschodu i zachodu. Tym pojazdem udowadniamy, że produkcja w Europie, we Francji, naprawdę jest możliwa!”

Wyjątkowy i pełen emocji projekt

Kiedy Renault 5 zostało wprowadzone na rynek w 1972 roku, zwróciło na siebie uwagę swoim oryginalnym i nowoczesnym designem. Plastikowe zderzaki, jaskrawo zabarwione nadwozie i reflektory nadawały mu figlarny, niemal ludzki wygląd. Umieszczony tak, aby odzwierciedlał zmieniające się oblicze społeczeństwa, od razu stał się hitem wśród francuskich nabywców – zwłaszcza kobiet i młodych ludzi, co w tamtych czasach stanowiło nową bazę klientów. Był to powiew świeżego powietrza, symbolizujący wolność i radość życia.

Jak więc ożywić ikonę, której popularność nigdy nie słabła? Jaki jest najlepszy sposób, aby zamienić go w nowy obiekt pożądania nie tylko dla tych, którzy pamiętają przygodę oryginalnego Renault 5, ale także dla młodszych pokoleń o innych oczekiwaniach, w świecie pogrążonym w transformacji elektrycznej i cyfrowej? Jakie wartości powinny kierować tym odrodzeniem? To tylko niektóre z pytań, które kierowały pracą zespołu projektowego, od aspektów wizualnych po rozwój i wprowadzenie na rynek nowego Renault 5 na miarę XXI wieku.

Zespół projektowy miał z czym się bawić. Do swojej twórczości podeszli głęboko emocjonalnie, przyjmując styl „retrofuturystyczny”. Jasne kolory, bezczelne reflektory, pionowe światła tylne, rzeźbione błotniki, kolorowe wykończenie dachu, kratka wentylacyjna na masce i nie tylko: Renault 5 E-Tech electric w wielu przypadkach stanowi ukłon w stronę przewrotnego stylu swojego poprzednika. Pomysł polegał na tym, aby nadać świeży akcent szczegółom, które żyją w ludzkich umysłach, zgodnie z XXI wiekiem i transformacją elektryczną.

Kratka wentylacyjna na masce oryginalnego samochodu została wymyślona na nowo, aby nadążać za duchem czasu. Dziś jest to wskaźnik naładowania w postaci kultowej cyfry 5. Kiedy kierowca zbliża się do pojazdu, zapala się ona, ilustrując bliską interakcję człowieka z maszyną. Innym przykładem humanizowanego interfejsu jest sekwencja powitalna reflektorów LED w kształcie źrenic, które „mrugają” do kierowcy. Nieobecne w oryginalnym Renault 5, ale dziś niezbędne dla optymalnej wydajności, są cechy aerodynamiczne. Dziś są one obecne, ale niewidoczne, jak opływowe szkło umieszczone nad tylnymi światłami w celu optymalizacji przepływu powietrza.

Gilles Vidal, wiceprezes ds. projektowania w Renault i Ampere:

„Wykorzystaliśmy fragmenty pamięci zbiorowej, które przetłumaczyliśmy w bardzo współczesny sposób, aby stworzyć R5 jutra. Nie chcieliśmy, aby Renault 5 E-Tech electric miało charakter nostalgiczny lub vintage. Chcieliśmy wywołać emocje i stworzyliśmy żywy, energiczny i samochód POP”.

Emocje inspirowane wyglądem zewnętrznym znajdują odzwierciedlenie we wnętrzu. Kierowca jest szczególnie ciepło witany. Renault 5 E-Tech electric wyposażony jest w duży multimedialny ekran dotykowy o przekątnej 10,1 cala z jasnym, płynnym interfejsem. Oprawa graficzna i dźwiękowa sekwencji powitalnej została opracowana we współpracy z instytutem muzyki i dźwięku Ircam oraz z Jeanem-Michelem Jarre’em. Artysta, kompozytor i autor jest pionierem muzyki elektronicznej z pasją do technologii. Jest także twórcą pokładowych pejzaży dźwiękowych oraz VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), zewnętrznego alarmu emitowanego przez samochód przy prędkości poniżej 30 km/h, aby ostrzec pieszych.

Platforma elektryczna nowej generacji, unikatowa w Europie

Aby mieć pewność, że model produkcyjny oddaje cały urok samochodu pokazowego zaprezentowanego w styczniu 2021 r., zespoły projektowe, inżynieryjne i produktowe współpracowały w trybie komandosów w ramach procesu odwrotnego „od szkicu do ulicy”. Konstrukcja pojazdu jest zazwyczaj dostosowana do platformy, na której ma zostać zbudowany. W tym przypadku jednak inżynierowie postąpili odwrotnie, opracowując platformę dla projektu, który podbił serce Luki de Meo: makietę z żywicy stworzoną przez dział Advanced Design. Renault 5 E-Tech electric to pierwszy pojazd zaprojektowany w całości na AmpR Small, nowej platformie Ampere dedykowanej pojazdom elektrycznym segmentu B. Czyni to z niego wyjątkowy pojazd o rzeczywistych przewagach konkurencyjnych, takich jak płaska podłoga, duży rozstaw osi (2,54 m), zoptymalizowana przestrzeń wewnętrzna i pojemność bagażnika (326 litrów), niższy środek ciężkości i zmniejszona masa (poniżej 1500 kg). Platforma AmpR Small zapewniła także korzyści skali w wielu obszarach, bez uszczerbku dla komponentów elektrycznych i technologii przydatnych dla klientów. Dzięki temu przełomowemu podejściu, wdrożonemu po raz pierwszy, Renault było w stanie skrócić czas prac rozwojowych do zaledwie trzech lat.

Renault 5 E-Tech electric wprowadza nową dwukierunkową ładowarkę prądu przemiennego kompatybilną z technologiami V2L (pojazd do obciążenia) i V2G (pojazd do sieci). Ten pionierski system ma szansę stać się powszechnie stosowany. Dzięki nim pojazd stanie się prawdziwym graczem w ekosystemie energetycznym dzięki usługom Mobilize, dostarczającym bezemisyjną energię elektryczną z powrotem do sieci. Dzięki temu użytkownicy będą mogli cieszyć się znacznymi oszczędnościami na rachunkach za energię elektryczną.

Pod maską silnik Renault 5 E-Tech electric jest bardziej kompaktowy niż silniki elektrycznego Megane E-Tech i elektrycznego wariantu Scenic E-Tech, na których jest oparty. Pozostaje wierny preferowanej przez Renault technologii synchronicznego wirnika uzwojonego. Ponieważ nie ma magnesów trwałych, nie wykorzystuje pierwiastków ziem rzadkich, co zmniejsza jego wpływ na środowisko. Bazując na doświadczeniach swoich poprzedników w zakresie trwałości, silnik będzie dostępny w trzech mocach: 110, 90 i 70 kW.

Wyjątkowa przyjemność z jazdy zachęcająca do preferowania samochodów elektrycznych

Renault 5 E-Tech electric to wszechstronny samochód, który sprawdzi się zarówno w mieście, jak i na otwartej drodze, dzięki ładowarce AC o mocy 11 kW, ładowarce DC o mocy 80 lub 100 kW oraz akumulatorowi o pojemności do 52 kWh, co zapewnia zasięg do 400 km WLTP. Co jest rzadkością w segmencie elektrycznych samochodów miejskich, pojazd może ciągnąć nawet przyczepę o uciągu 500 kg.

Przede wszystkim jest wyjątkowo zwrotny dzięki zoptymalizowanemu zawieszeniu przedniemu i małemu promieniowi skrętu. Wielowahaczowe zawieszenie tylne, zapożyczone z najwyższej klasy segmentów rynku, zapewnia poziom trzymania się drogi i osiągi nieznane wcześniej w tym segmencie. Wszystko to składa się na wyjątkową przyjemność z jazdy, bez kompromisów w zakresie komfortu.

Osiągnięcie to pokazuje doskonałość Grupy Renault w projektowaniu i produkcji małych, lekkich, konkurencyjnych i popularnych pojazdów elektrycznych, które odegrają zasadniczą rolę w transformacji elektrycznej rynku motoryzacyjnego.

Doświadczenie wzmocnione technologiami z ludzką wartością dodaną

Renault 5 E-Tech electric to zaawansowany technologicznie samochód, pełen najnowocześniejszych innowacji, inteligentnie wykorzystywanych w celu zapewnienia wyjątkowych wrażeń na pokładzie z praktycznymi korzyściami dla komfortu i bezpieczeństwa zarówno kierowcy, jak i pasażerów. To funkcjonalne, mainstreamowe podejście do innowacji wpisuje się w DNA „samochodów do życia” Renault, marki, która zawsze starała się udostępniać każdemu najlepszą technologię.

Odzwierciedlając to podejście, Renault 5 E-Tech electric jest:

Połączony

Renault 5 E-Tech electric wyposażony jest w system OpenR Link najnowszej generacji z wbudowanym systemem Google, a także ponad 50 aplikacjami i praktycznymi usługami, takimi jak zintegrowanie ładowania elektrycznego z planowaną podróżą.

Intuicyjny i przyjazny

Oprócz połączonych usług Google, w Renault 5 E-Tech electric debiutuje Reno, oficjalny awatar Renault, inteligentny, pomocny i ujmujący towarzysz podróży. Opracowany przez Renault, aby zapewnić klientom przyjemniejsze i bardziej intuicyjne korzystanie z prądu, awatar Reno ma prawdziwą osobowość. Zaprojektowany, aby odpowiadać na zapytania i polecenia użytkowników (np.: „Hej Reno, zaplanuj ładowanie jutro na 8 rano” lub „Hej Reno, jak mogę zwiększyć swój zasięg?”), nadaje pojazdowi relacyjną sygnaturę pełną empatii.

Wygodny

Komfort dźwiękowy jest zoptymalizowany dzięki opatentowanemu inteligentnemu systemowi wygłuszenia kokonu i akustycznej szybie przedniej, funkcji zapożyczonej z wyższych segmentów rynku. Dla komfortu cieplnego ekonomiczna pompa ciepła oszczędza energię akumulatora.

Bezpieczny

Renault 5 E-Tech electric to najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, wyposażone w systemy wspomagania prowadzenia (ADAS) zapożyczone z wiodących na rynku rozwiązań, w tym inteligentny adaptacyjny tempomat czytający drogę oraz Active Driver Assist, technologię zautomatyzowanej jazdy poziomu 2. Zawiera także innowacyjne technologie ułatwiające pracę służb ratowniczych w razie wypadku (Fireman Access, Pyroswitch i QRescue). Nowy dynamiczny układ hamulcowy skraca o połowę czas reakcji w przypadku hamowania automatycznego. Wreszcie trener bezpieczeństwa wspiera kierowcę w zmniejszaniu ryzyka wypadków.

Prosty

Ładowanie jest łatwiejsze i inteligentniejsze wraz z Renault 5 E-Tech electric dzięki szerokiej gamie usług świadczonych przez ekosystem Mobilize: Mobilize Power Solutions pozwala zamówić za pośrednictwem sieci dealerskiej Renault rozwiązanie do ładowania, które można zainstalować w domu klienta; Smart Charge zapewnia inteligentne ładowanie domu po niższych kosztach, a Charge Pass umożliwia dostęp do ponad 600 000 publicznych punktów ładowania w 25 krajach Europy za pomocą jednej karty. System ten działa w trybie głośnomówiącym w wielu kompatybilnych punktach ładowania sieci DC. Wystarczy podłączyć Renault 5 E-Tech electric, aby rozpocząć ładowanie i bezpieczne rozliczenia bez karty lub kodu, dzięki funkcji Plug & Charge.

Zaprojektowane w sposób zrównoważony w swego rodzaju „dolinie elektrycznej” o zasięgu europejskim

Grupa Renault zobowiązała się do produkcji Renault 5 E-Tech electric – i jego akumulatorów – we Francji od lata 2025 r. Pojazdy i akumulatory będą montowane w fabryce w Douai, która była jednym z zakładów produkcyjnych oryginalnego Renault 5. Silniki (maszyna elektryczna, przekładnia redukcyjna, elektronika mocy) będą produkowane w Cléon, a inne moduły produkowane przez Douai Gigafactory (partnerstwo Envision AESC) od lata 2025 r. Do 2030 r. ślad węglowy modułów będzie o 35% mniejszy niż w przypadku ZOE.

Renault 5 E-Tech electric zostanie zbudowane w północnej Francji, przy wykorzystaniu zwartego ekosystemu dostawców zlokalizowanych w promieniu 300 km od kompleksu ElectriCity. To zaangażowanie w konkurencyjną produkcję lokalną jest podstawą rozwoju europejskiej doliny elektrycznej, specjalizującej się w łańcuchu wartości pojazdów elektrycznych. Pomoże to zabezpieczyć miejsca pracy i zmniejszyć nasz wpływ na środowisko.

Zawsze wyprzedzając swoje czasy, Renault 5 było pierwszym samochodem, który obniżył zużycie paliwa poniżej symbolicznego poziomu 5 litrów/100 km przy prędkości 90 km/h… a już w 1974 roku był dostępny w wersji elektrycznej, oferującej zasięg 110 km! Oznaczało to także początki ekoprojektu, z dachem wykonanym ze klejonych włókien naturalnych, aby poprawić izolację akustyczną, przestrzeń wewnętrzną, wygląd i zużycie paliwa. Do końca wizjonerski, w 1986 roku postawił sobie ostateczne wyzwanie, wkraczając w gospodarkę o obiegu zamkniętym z odnowionymi modelami Renault 5.

Ten duch awangardy pozostaje żywy w całym łańcuchu wartości Renault 5 E-Tech electric. Wykorzystując wiedzę specjalistyczną The Future is NEUTRAL, spółki zależnej Grupy Renault specjalizującej się w gospodarce o obiegu zamkniętym, oraz zgodnie ze zobowiązaniami marki, Renault 5 E-Tech electric osiągnie ogólny poziom recyklingu na poziomie 85%, wykorzystując 19,4% materiałów pochodzących z recyklingu (norma ISO14021) oraz 26,6% materiałów odzyskanych z gospodarki o obiegu zamkniętym, w tym 41 kg polimerów pochodzących z recyklingu. W wersjach wyposażenia Techno i Iconic Cinq tkaniny siedzeń zostaną wykonane z materiałów pochodzących w całości z recyklingu. Ten ostatni wariant będzie również zawierał materiały pochodzenia biologicznego do izolacji kierownicy i wnętrza.

Renault 5 E-Tech electric ma wszystko, czego potrzeba, aby dziś wyróżnić się na rynku

Genialny, połączony i konkurencyjny elektryczny samochód miejski wyprodukowany we Francji / wyprodukowany w Europie, Renault 5 E-Tech electric podbija serca. Podobnie jak jego poprzednik, jest to zaangażowana i radosna odpowiedź na technologiczne, społeczne i środowiskowe wyzwania współczesnej mobilności. Jego premiera odbędzie się we wrześniu 2024 roku.

Fabrice Cambolive, dyrektor generalny marki Renault:

„DNA R5 jest wyjątkowe. To radosny pojazd, który budzi sympatię. To pojazd jednocześnie popularny i awangardowy, zapewniający nowe rozwiązania na czasy, w których żyje. Tak było w 1972 roku. I tak będzie nadal w 2024 r. Renault 5 E-Tech electric to mistrzowskie posunięcie projektowe, nowy mózg z najnowocześniejszymi technologiami i elektrycznymi nogami, oparty na unikalnej w Europie platformie nowej generacji: AmpR Small.

Jest to także wynik zaangażowania w odpowiedzialną i zrównoważoną produkcję. Nasze zespoły włożyły wiele pasji, doskonałości i ciężkiej pracy w rozwój Renault 5 E-tech electric. Ta pasja i miłość, jaką włożyliśmy w ten samochód, są bardzo zaraźliwe. R5 ma jeden cel: serca naszych klientów. Pozostawi swój ślad w historii marki.”